Denkt u na over het overstappen van een benzine- of dieselauto op een elektrisch voertuig of misschien denkt u erover om een elektrisch voertuig te huren bij Avis om het een keer te proberen voor u koopt? Een van de meest veelgestelde vragen voor bestuurders voor het huren of kopen van een elektrische auto is hoe laad ik mijn elektrische voertuig op en hoe ver kan ik reizen met mijn elektrische voertuig?
Zorgen over opladen en bereikangst nemen af terwijl openbare laadnetwerken groeien, betrouwbare reisplannerapps halen zorgen voor het zoeken naar laadpunten weg en de verbeteringen van accu’s verlengen de afstand die een elektrisch voertuig kan rijden.
Het hebben van informatie over de locatie van oplaadpunten is essentieel voor het plannen van reizen en voor voldoende autonomie tijdens de reizen. Voor het huren adviseren we u dat u vooraf zoekt naar de laadpuntleverancier met het meest fijnmazige oplaadnetwerk op uw route en op uw bestemming.
Als alternatief kunt u ook snel zoeken naar laadstations met behulp van een oplaadapp, zoals Chargemap.
Het Shell Recharge Network maakt het plannen van uw reis met een elektrisch voertuig eenvoudig door u te helpen bij het vinden van openbare laadstations in de buurt en tijdens uw rit.
Het netwerk geeft u toegang tot meer dan 500.000 openbare laadpunten binnen Europa en daar buiten. De kaart toont bijna real-time beschikbaarheid van elk laadpunt, met daarbij de prijs, de beschikbare soorten laders, stekkers en snelheden.*
*7 kW- of 22 kW-laders hebben ongeveer 3-4 uur nodig om volledig te laden; deze zijn vaak te vinden bij parkeerterreinen, supermarkten en recreatiecentra. 50 kW DC-laders kunnen over het algemeen van 0-80% laden in ongeveer 30 minuten en de 150 kW ultrasnelle laders bij Shell-terreinen kunnen tot wel drie keer sneller laden dan dat. De tijden zijn afhankelijk van het voertuigmerk en -model.
Toen de elektrische voertuigtechnologie werd ontwikkeld, werden autolaadkabels geproduceerd zonder universele stekker die op alle auto's past. De zevenpins Type 2-kabel is echter een Europese standaard geworden en alle auto's die vandaag de dag in Europa worden geproduceerd hebben deze stekker.
De meeste auto’s hebben ten minste twee soorten stekkers en adapters zijn gemakkelijk te gebruiken.
Er zijn drie laadsnelheden zodat u het bijladen van uw elektrische voertuig naar uw eigen gemak kunt beheren.
Het gebruik van het openbare oplaadnetwerk is steeds gemakkelijker, dankzij de uitbreiding van het laadstationnetwerk, vooral in stadscentra, zodat u onderweg kunt opladen.
Openbare oplaadpunten bieden de mogelijkheid om zowel op normale als hoge snelheid op te laden. Openbaar laden kan zo’n 3 tot 10 keer sneller zijn, afhankelijk van het oplaadpunt en het soort opladers dat het voertuig gebruikt.
Dit is een soort openbaar opladen en met hogere stroomniveaus dus het vereist een complexe elektrische installatie. Met dit systeem duurt het tussen 5 en 30 minuten om een accu 80% op te laden, afhankelijk van het soort accu, de kabel en de capaciteit van het voertuig.
Oplaadtijden verschillen afhankelijk van de accucapaciteit en de stroomvoorziening. Gelijkstroom (DC) opladen is de snelst maar is niet mogelijk voor elk voertuigen of laadstation. Opladen met wisselstroom (AC) komt vaker voor. Afhankelijk van het laadvermogen kan, bijvoorbeeld, het opladen van een Renault ZOE tussen 2,5 uur (22 kW) en 4,5 uur (11 kW) duren.
Thuisladen met een 3-pinsstekker is de langzaamste methode om een elektrisch voertuig op te laden en kan tot wel 24 uur duren.
Met behulp van een 7 kW thuislaadunit kan een auto volledig worden opgeladen in een nacht.
Met behulp van een ‘snelle’ lader bij een openbaar laadstation dat snelheden tot wel 50 kW biedt, kan een elektrische Opel Corsa worden opgeladen tot 80% in slechts 30 minuten (Bron: AA).
Wist u dat er veel verschillende factoren zijn die van invloed zijn op de laadsnelheid, maar dat de twee belangrijkste de accucapaciteit en het laadvermogen zijn? Als deze zijn bepaald, is de berekening heel eenvoudig: Accucapaciteit/laadvermogen = laadtijd
Accucapaciteit
De accu bepaalt de hoeveelheid energie die erin dan worden opgeslagen en daarom is dat een grote invloed op de tijd die ervoor nodig is om het op te laden.
Accucapaciteit verschilt van auto tot auto. Bijvoorbeeld, de Nissan LEAF heeft een accucapaciteit van 30 kWh, terwijl de Tesla Model S een capaciteit heeft van 100 kWh.
Beginnen met opladen
Als het voertuig is opgeladen