Avis-luchthavengids
Tegen problemen aanlopen op de luchthaven is het laatste waar we op zitten te wachten wanneer we op reis gaan. Of u nu op vakantie gaat, vrienden of familie gaat bezoeken of voor uw werk reist, bij Avis staan we klaar om uw luchthavenervaring zo stressvrij mogelijk te maken.
Daarom hebben we deze eenvoudige, duidelijke gids gemaakt om u te helpen effectief om te gaan met enkele van de meest voorkomende problemen op luchthavens, zodat het net iets gemakkelijker wordt om te komen waar u moet zijn.
Aankomst op de luchthaven
Hoe vroeg moet ik op de luchthaven zijn?
De luchthaven kan een onvoorspelbare plek zijn. Daarom is het het beste om ruim op tijd te arriveren, zodat wanneer er zich onvoorspelbare drama's voordoen, u weet hoe u ermee om kunt gaan; zonder het risico te lopen uw vlucht te missen.
Hoewel iedere reis anders is, adviseren we over het algemeen voor een binnenlandse vlucht twee uur voor het vertrek van uw vliegtuig aanwezig te zijn en voor een internationale vlucht drie uur voor vertrek. Als u vliegt tijdens drukke periodes, zoals schoolvakanties, weekends of de kerstperiode, wilt u misschien nog wel vroeger op de luchthaven zijn om lange rijen en mogelijke problemen te vermijden.
Rijen en door de veiligheidscontrole gaan
Waarom zijn de rijen op de luchthaven zo lang?
We kennen het allemaal – de geduchte rij op de luchthaven. Het is nooit een leuke ervaring om in de rij te moeten staan voor uw vakantie, het voelt alsof de tijd bijna stilstaat. Dus, waarom zijn de rijen op de luchthaven zo lang? Hoewel elke rij zijn eigen oorzaak heeft, zijn hier een aantal van de meest voorkomende redenen:
Hogere passagiersaantallen – Omdat er nu meer mensen vliegen, vooral tijdens piektijden, kunnen luchthavens overvol raken wat kan resulteren in lange rijen.
Te weinig personeel – De afgelopen jaren hebben luchthavens steeds meer te maken met gebrek aan personeel op alle gebieden. In combinatie met de toegenomen passagiersaantallen zorgt dit ervoor dat rijen langer zijn dan normaal.
Vertragingen of annuleringen van vluchten – Als vluchten worden vertraagd of geannuleerd kan dat zorgen voor langere rijen bij de luchthavenbalies omdat passagiers proberen hun reis om te boeken.
Hoe lang duurt het om door de veiligheidscontrole te gaan?
Helaas is er geen eenvoudige manier om te voorspellen hoe snel u door de veiligheidscontrole kunt gaan tot de dag van uw reis. Op goede dagen is het een makkie; op slechte dagen staat u mogelijk urenlang in de rij. Hoewel we niet kunnen garanderen hoe lang het duurt, kunnen we u wel deze aanbevelingen geven om te zorgen dat uw tijd bij de veiligheidscontrole zo min mogelijk problemen geeft:
Wees voorbereid – Zorg dat u al uw belangrijke documenten en items bij de hand heeft, zoals uw instapkaart, identiteitsbewijs en alle vloeistoffen en elektronica die uit uw tas moeten worden gehaald.
Pak slim in – We adviseren u voorafgaand aan uw vlucht te controleren wat u wel en niet mee mag nemen, waaronder zaken die aan beperkingen onderhevig zijn of verboden zijn in het land waar u naartoe vliegt. Met verboden zaken door de veiligheidscontrole proberen te gaan, kan er zelfs toe leiden dat u uw vlucht mist door de vertraging.
Kleed u gepast – Draag schoenen die u makkelijk aan en uit kunt doen en vermijd kledingstukken met metaal die de metaaldetectors af kunnen laten gaan. Dit maakt het proces zo snel en soepel mogelijk.
Vertragingen van vluchten en het claimen van compensatie
Hoe lang moet een vlucht vertraagd zijn om compensatie te kunnen claimen?
De regels en wetgeving met betrekking tot compensatie voor vertraagde vluchten is afhankelijk van het land waarin u bent, dus is het altijd het beste om dit bij uw luchtvaartmaatschappij na te vragen in het geval van een vertraging.
Met dat in gedachten, als u vliegt vanuit, naar of binnen het Verenigd Koninkrijk, valt u onder de Britse wetgeving, waarin staat dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn een monetaire compensatie te bieden als uw vlucht meer dan drie uur vertraagd is. De hoeveelheid compensatie is afhankelijk van de vluchtafstand en de duur van de vertraging maar kan variëren van £ 220 tot £ 520.
U komt echter niet in aanmerking voor compensatie als de reisverstoring wordt veroorzaakt door ‘uitzonderlijke omstandigheden’, zoals extreem weer, stakingen of een veiligheidsrisico.
Hoe u compensatie voor een vertraagde vlucht kunt claimen
Contact opnemen met de klantenservice van uw luchtvaartmaatschappij of een bezoek aan hun website is de eerste stap in het claimen van compensatie voor een vertraagde vlucht. Zij kunnen u helpen en informeren of u in aanmerking komt, en zo ja, de betaling van de compensatie aan u regelen.
Wat te doen als uw vlucht wordt geannuleerd
Annulering van vluchten is nooit leuk maar helaas komt het om een aantal redenen wel eens voor. In verband met de verstoring van uw reisplannen en de kosten die u door de annulering oploopt, kunt u in aanmerking komen voor compensatie of een terugbetaling.
Het eerste wat u moet doen, is contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Zij helpen u uw vlucht om te boeken naar de eerstvolgende beschikbare vlucht of uw monetaire compensatie te regelen.
Als u met spoed naar uw bestemming moet reizen, maar de luchtvaartmaatschappij kan u niet op tijd een alternatief bieden, adviseren we u alternatief vervoer te regelen, zoals het huren van een auto, of te reizen per trein of bus. Hoewel het moeilijk kan zijn om te weten wat u moet doen als een luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, hoeft u niet in paniek te raken – iedereen op de luchthaven werkt er hard aan om u daar te krijgen waar u moet zijn.
Waarom is mijn vlucht geannuleerd?
Er zijn verschillende redenen waarom u vlucht kan worden geannuleerd. De meest voorkomende redenen zijn:
- Slechte weersomstandigheden
- Reisverstoring op de luchthaven door staking of personeelsproblemen
- Veiligheidsproblemen
- Technische problemen met het vliegtuig
Wat de reden ook is, u kunt er zeker van zijn dat vluchten nooit worden geannuleerd zonder goede reden. Uw veiligheid en welzijn zijn een topprioriteit voor de luchtvaartmaatschappij.
Wat moet ik doen als ik denk dat ik te laat zal arriveren voor mijn vlucht?
Als u waarschijnlijk te laat bent voor uw vlucht, om welke reden dan ook, is de eerste stap die u moet nemen, contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij en hen informeren. Hoewel zij uw vlucht niet kunnen tegenhouden, kunnen zij u wel helpen met het omboeken naar een andere vlucht of u op een andere manier helpen. Als u net iets te laat bent, kunnen ze u misschien zelfs adviseren alsnog te proberen uw vlucht te halen. Vluchten worden regelmatig vertraagd of opgehouden, wat u alsnog de mogelijkheid kan bieden om aan boord te komen.
Wat te doen als u uw vlucht mist
Er zijn maar weinig dingen frustrerender dan helemaal naar de luchthaven te reizen en dan te ontdekken dat uw vliegtuig zonder u vertrokken is. Of u nu te laat was of er trad een probleem op waar u niets aan kon doen, u zult zich waarschijnlijk afvragen wat te doen als u uw vlucht hebt gemist.
Als u gewoon de tijd bent vergeten, in de file stond of laat bent om redenen die niet direct met de luchtvaartmaatschappij te maken hebben, kunnen ze waarschijnlijk niets doen voor u. De beste stap is om te praten met iemand van het personeel om een vervangende vlucht te boeken of een alternatieve vorm van transport te vinden, zoals een auto huren op de luchthaven.
Het is belangrijk om te onthouden dat luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk zijn voor gemiste vluchten door lange rijen op de luchthaven. Vanuit het oogpunt van de luchtvaartmaatschappij geldt dat, wanneer u uw vlucht mist omdat u niet op tijd bij de gate bent, het uw eigen schuld is. Als dit gebeurt, kunt u hoogstwaarschijnlijk geen enkele vorm van compensatie claimen.
Verloren bagage
Hoe claim ik verloren bagage op de luchthaven?
Als u uw bagage bent kwijtgeraakt op de luchthaven, zorgt dit voor een stressvolle ervaring, vooral als u er niet zeker van bent wat te doen. Hier zijn een aantal zaken die u moet doen om uw verloren bagage op de luchthaven te vinden en hoe u claims indient voor vermiste bagage.
Allereerst hebben de meeste luchthavens een speciale bagagebalie bij de bagagebanden, waar ze alle verloren eigendommen op de luchthaven afhandelen. Hier moet u een Property Irregularity Report (PIR) invullen. Nadat dit is gedaan, kan de medewerker uw bagage volgen met behulp van de barcode en zou u moeten kunnen informeren over waar deze zich bevindt. In de meeste gevallen zal de luchtvaartmaatschappij uw bagage kunnen vinden en deze binnen een aantal dagen aan u terug kunnen bezorgen.
Als u bagage niet binnen 21 dagen wordt geretourneerd, wordt het aangemerkt als verloren en heeft u het recht om compensatie te claimen bij de luchtvaartmaatschappij of bij uw reisverzekeraar. Om compensatie voor uw verloren bagage te claimen moet u, binnen 7 dagen nadat uw bagage verloren is verklaard, de luchtvaartmaatschappij aanschrijven, de situatie uitleggen en uw vluchtgegevens aanleveren. Het vaste compensatiebedrag dat een luchtvaartmaatschappij moet betalen, kan lager zijn dan de waarde van de verloren items. Het is daarom het beste om eerst bij uw reisverzekeraar te informeren of u bij hen kunt claimen.
Nog een paar laatste gedachten
Hoewel het vervelend is als er iets op de luchthaven misgaat, is het belangrijk te onthouden dat er mensen aanwezig zijn om u te helpen en u te krijgen waar u moet zijn. Met deze informatie in uw achterhoofd zult u in staat zijn effectief om te gaan met problemen die u op de luchthaven kunt tegenkomen.
Gelukkig kunt u vertrouwen op Avis om uw ervaring zo stressvrij en prettig mogelijk te maken met onze gidsen voor een aantal van de meest populaire luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Europa.
Maak van uw wachttijd op London Heathrow een gastronomisch avontuur met onze gids voor een aantal van de beste plekken om te eten op de grootste luchthaven van het Verenigd Koninkrijk.
Op zoek naar iets heerlijks terwijl u wacht op Luchthaven Birmingham? Bekijk onze gids met alle voedselopties waar u van kunt genieten terwijl u wacht op uw vlucht.
Net geland op de luchthaven van Manchester? Lees onze gids voor de omgeving, met aanbevelingen, informatie over autoverhuur en veelgestelde vragen.
Als u een bezoek brengt aan de historische hoofdstad van Schotland, adviseren we u onze autoverhuurgids voor luchthaven Edinburgh te lezen. Hierin vindt u lokale tips en aanbevelingen voor prachtige autoroutes.
Voor degenen die landen op de zonnige Costa del Sol hebben we deze eenvoudige gids voorbereid om het huren van een auto op de luchthaven van Malaga gemakkelijk te maken.
Autoverhuur op uw voorwaarden. Dit is wat u kunt verwachten:
- Volledig flexibel
Profiteer van flexibel boeken zonder extra kosten met volledige terugbetaling en geen vouchers.
- Volledig flexibel
- Besparing op dekking
Wanneer u voor Avis Inclusive kiest, kunt u totale gemoedsrust ervaren zonder extra's of verrassingen. Voor één prijs vooraf krijgt u gratis Pechhulp Plus en 25% korting op een uitgebreide dekking zonder eigen risico.
- Besparing op dekking
- Loyaliteitsvoordelen
Profiteer van ons gratis loyaliteitsprogramma Avis Preferred, en geniet van prioriteitsservice, kortingen en meer.
- Loyaliteitsvoordelen
- Veiligheid staat voorop
Van ons goed onderhouden wagenpark tot de bescherming van uw gegevens, wij nemen veiligheid serieus.
- Veiligheid staat voorop
- Sneller ophalen
Bespaar tijd bij de balie door uw gegevens vooraf te registreren met onze eenvoudige en gratis QuickPass. U kunt sneller de weg op dan u gedacht had.
- Sneller ophalen
- VIP-behandeling
Maak gebruik van onze prioriteitsbalie-service bij ophalen met Avis Preferred. Met de Avis-app kunt u op onze grotere locaties direct naar uw auto gaan waar de sleutels al voor u klaar liggen.
- VIP-behandeling
Meld u aan voor het gratis Avis Preferred loyaliteitsprogramma en profiteer van voorrang
Als deelnemer hebt u direct toegang tot de voordelen van onze prioriteitsservice. En als u direct bij ons reserveert, zult u nergens een goedkopere Avis-huurauto vinden.
Hier zijn enkele van de voordelen die voor u gelden:
- Een voucher van € 15 voor uw volgende reis na één keer huren.
- Elke keer prioriteitsservice - sla de rijen over met voorbereid papierwerk en een voertuig dat klaarstaat.
- De volledige Avis-app ervaring – Meld u aan, download onze app en u heeft de volledige controle over uw auto- of bestelwagenhuur. Wijzig of upgrade uw huur als u de verhuurlocatie nadert, en kies het exacte merk en model dat u wilt. Alles met één druk op een knop.
- Een voucher voor een gratis weekendhuur na drie keer huren.
- Avis self-service autoverhuur – op sommige locaties liggen uw sleutels en papieren op u te wachten in de auto.